ПОВЕРНЕННЯ «ЗАПОРОЖЦЯ ЗА ДУНАЄМ»

8 грудня 2011 року на сцені Чернігівського обласного академічного українського музично-драматичного театру імені Т. Г. Шевченка відбулася прем’єра комічної опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм». Нагадаю історію створення цього геніального твору, одного з кращих зразків українського музичного мистецтва, а також його непростий творчий шлях до сцени, до глядачів. Але спершу кілька слів про сам твір.

«Запорожець за Дунаєм» являє собою лірико-комічну оперу. У відповідності до особливостей цього жанру, які виникли ще у 18-му сторіччі, вона складається з музичних вокальних і танцювальних номерів, що чергуються з прозовими епізодами. Склад дійових осіб також відповідає цим традиціям: з одного боку це пара закоханих молодих ліричних персонажів (Оксана і Андрій), а з іншого – літня пара чоловіка і дружини, комедійних персонажів (Одарка і Карась). Усі вони виписані автором з великою любов’ю, з художньою силою і реалістичною достовірністю.

Сюжет «Запорожця» взято автором з історії минулого українського народу і базується на реальних подіях: коли по горезвісному Указу імператриці Катерини ІІ була ліквідована Запорізька Січ (1775 рік), частина запорізьких козаків, рятуючись від царського переслідування, втекла разом зі своїми сім’ями за Дунай, і опинилася в турецьких володіннях, створивши там Задунайську Січ. Становище козаків під владою султанської Турції було тяжким, безрадісним. Усе їм було тут чуже, немиле. Вони ненавидять своїх гнобителів і намагаються будь-якою ціною знову повернутися на Батьківщину. Їхні думки і почуття пронизані глибоким патріотизмом і тугою за рідною землею. Їхнє прагнення до свободи не має меж і змітає на своєму шляху усі перепони. Козаки-запорожці, котрих безжальна доля закинула за Дунай, знемагають під турецьким ігом, але не зраджують рідну Україну.

Опера «Запорожець за Дунаєм» була створена композитором Семеном Степановичем Гулаком-Артемовським за власним лібрето у 1862 році. Прем’єра цієї опери відбулася 14 квітня 1863 року у Санкт-Петербурзькому Маріїнському оперному театрі. Партію Карася виконував сам автор, який володів надзвичайної краси і сили голосом, мав прекрасну сценічну зовнішність і великий акторський хист. В середині 1864 року С. Гулак-Артемовський з родиною переїхав до Москви. Московська прем’єра «Запорожця» відбулася 5 жовтня 1864 року на сцені Великого театру, де партію Карася виконував також сам автор. Вона мала великий успіх, і протягом усього року ставилася чотири рази. На сцені Малого театру оперу було поставлено лише один раз – 9 вересня 1865 року. Це була остання вистава, в якій роль Карася виконував сам Гулак-Артемовський.

 

Московська прем’єра «Запорожця» відбулася вже після реакційного виступу редактора газети «Московские ведомости» М. Каткова, який у своїй статті нахабно намагався довести, що не лише української мови, а навіть українського народу взагалі не існує. Все це кінець кінцем призвело до того, що оперу «Запорожець за Дунаєм» було зовсім знято з репертуару. В цей час ще більше посилився наступ на українську культуру. Вслід за зухвалим виступом Каткова царський міністр внутрішніх справ П. Валуєв заявив, що «ніякої української мови не було, немає і бути не може». За його указом були заборонені будь-які видання українською мовою і ставити українські театральні вистави. Звичайно, в таких умовах перша українська опера була приречена на повне забуття. І лише після 1861 року, коли було дозволено ставити українські п’єси одночасно з російськими, «Запорожець за Дунаєм» знову побачив світло рампи, на цей раз – у виконанні українських акторів. Це друге народження опери відбулося 11 червня 1884 року у постановці видатного українського театрального діяча М. Старицького.

Комічна опера «Запорожець за Дунаєм» основана на українській народній пісенності. Найяскравішими взірцями народного стилю опери є її арії та дуети. Глибоко хвилює і вражає своєю неперевершеністю фінальна «Молитва» перед поверненням на Україну знедолених запорожців, у якій вони благословляють той «блаженний день, блаженний час», коли засяє їм вольна воля, і вони співають: «До рідного вернемось поля, земля кохана жде на нас!» Свого часу відомий український поет Максим Рильський так сказав про цей твір: «Скільки буде існувати українська нація, стільки і буде жити безсмертна опера «Запорожець за Дунаєм».

На сцені нашого театру протягом усієї його історії творчого шляху, у різні періоди «Запорожця» неодноразово ставили різні режисери, з різними виконавцями ролей, але завжди, в усі часи цей геніальний твір українського музичного мистецтва користувався незмінним успіхом і любов’ю у глядачів. Останнього разу прем’єра «Запорожця за Дунаєм» відбулася 18 жовтня 1997 року. Здійснила її постановку, як і нинішню, тоді ще лауреат обласної мистецької премії імені М. М. Коцюбинського, а нині – заслужений діяч мистецтв України Віра Тимченко.

Постановочну групу нинішньої вистави складають: диригент оркестру – заслужений діяч мистецтв України Анатолій Ткачук, художник – Олександр Симоненко, балетмейстери – народний артист України Рафаїл Малиновський та Ольга Шпаковська, хормейстер – заслужений працівник культури України Микола Борщ, концертмейстер – Тетяна Ковинцева. У головних ролях: Іван Карась – заслужений артист України Микола Юськов, Одарка – заслужена артистка України Антоніна Баглій (як і в попередній постановці), Оксана – Ольга Турок, Андрій – Альберт Лукашов (також попередній виконавець). У інших ролях зайняті артисти: Едуард Брагіда – Султан, Валентин Корінь – Ібрагім-алі, Анатолій Ковальський – Селіх-ага. Козаки, козачки, женці та жниці, слуги Султана, турецька варта – артисти театру та балет.

То ж ласкаво запрошуємо на прем’єру «Запорожця за Дунаєм»!

Ольга Зеленська,

керівник літературно-драматургічної частини театру,

театрознавець.

Поділитися...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Коментарі

Коментарів немає...

Хочете залишити коментар? Авторизуйтесь!
Придбати квиток

Авторизація