ВІДДАНЕ ЛЮДЯМ – ЙОГО БАГАТСТВО…

Нещодавно розпочався вісімдесят п’ятий, ювілейний театральний сезон в історії Чернігівського
обласного академічного українського музично-драматичного театру імені Т. Г. Шевченка, а історію, як відомо, творять люди. Багато талановитих митців зробили вагомий внесок у його творчу скарбницю, серед яких і народний артист України Вадим Васильєв.

Акторська кар’єра В. Васильєва на чернігівській сцені розпочиналася стрімко і щасливо продовжувалася в усі роки його роботи в театрі. За великі творчі досягнення у професійній діяльності та високу творчу майстерність у 1974 році Васильєву В. В. було присвоєне почесне звання «Заслужений артист України». У 1976 році за багаторічну плідну роботу по розвитку театрального мистецтва та активну громадську діяльність його було нагороджено Грамотою Президії Верховної Ради УРСР. За великий особистий внесок у розвиток українського національного театрального мистецтва та високу виконавську майстерність у 1993 році Васильєву В. В. було присвоєне почесне звання «Народний артист України». За особливі заслуги перед державою Україна у 2001 році його було нагороджено орденом «За заслуги» 111 ступеня, а у 2003 році – Грамотою Верховної Ради України. У тому ж році його було нагороджено Почесною Відзнакою Міністерства культури України.

Ми зустрілися з Вадимом Васильовичем у нього вдома (на жаль, за станом здоров’я він зараз не працює в театрі), і я прошу його поділитися своїми спогадами про шлях, пройдений ним разом з колективом театру.

– Вадиме Васильовичу, багато Ваших шанувальників не знають, або вже забули, коли Ви з’явилися на чернігівській сцені? Адже Ви починали свій творчий шлях у Кіровоградському театрі, у місті, де зародився нинішній Чернігівський театр. Нагадайте, будь ласка, за яких обставин і як відбулося Ваше «бойове хрещення»? Яким був Ваш дебют?
– Я прийшов сюди на запрошення дирекції театру у квітні 1967 року, а в травні вже поїхав разом з колективом на гастролі до Прилук. І відразу ж довелося пройти випробування «на міцність» в опереті «Під чорною маскою», куди мене терміново ввели на велику характерну роль Подмьоткіна замість актора, який захворів і на гастролі не поїхав. Це не був повноцінний дебют, але справа не в тому. Просто я пригадую, і мені це й досі гріє душу, як тепло прийняв мене колектив театру у свою творчу сім’ю, і як гаряче вони сприйняли мою роль, що надало мені наснаги і впевненості у подальшій роботі. А справжній дебют відбувся у 1968 році у виставі «Вуличний бродяга» Р. Вівіані в ролі Антоніо Еспозіто. Ця роль залишилася у моїй пам’яті і в моєму серці як одна з найулюбленіших, хоча попереду було ще дуже багато прекрасних ролей. Тоді було багато схвальних відгуків і керівництва театру, і колег, і преси. До речі, треба сказати, що преса у минулі роки приділяла велику увагу виставам театру, акторам, друкуючи рецензії і творчі портрети, оглядові статті про театр, інтерв’ю і т. п. Чомусь це все кудись поділося, і з’явилася байдужість до театру, до театрального мистецтва. Напевне, це тому, що зараз таких вистав, як були раніше, – масштабних, емоційно насичених, з яскравими характерами, людяних, побудованих на прекрасній драматургії, у театрі дуже мало.

– А які вистави у попередні роки користувалися найбільшою любов’ю і попитом у глядача? Які були Ваші улюблені ролі?
– О, їх було дуже багато ! Окрім названих вище, це Попандопуло – «Весілля в Малинівці», Попович – «Сорочинськоий ярмарок», Голохвостий – «За двома зайцями», Труфальдіно – «Слуга двох панів», Акоп – «Витівки Хануми», Боні і Зупан – «Сільва» та «Маріца», Альфред Дулітл – «Моя чарівна леді», Келін – «Святая святих», Боруля – «Мартин Боруля», Хлестаков – «Ревізор», Лісовик – «Лісова пісня», Андронаті – «У неділю рано зілля копала» та багато інших. І дуже важливо, що всі названі (і не названі, тому що всіх назвати неможливо) вистави йшли на сцені театру у супроводі оркестру, де, в основному, був зайнятий весь творчий склад. Це було правило, яким керувався кожен режисер, коли брав до постановки той чи інший драматургічний твір, було багато української і зарубіжної класики, і саме ці вистави користувалися у глядача найбільшим успіхом і любов’ю. Але, на жаль, це вже історія.

– Вадиме Васильовичу, за ті роки, що Ви працювали в театрі, тут було випущено більше двохсот прем’єр. Скільки ролей зіграли Ви? З якими режисерами Вам було творчо приємно працювати, з якими диригентами, хто з артистів, партнерів по сцені, у спектаклях Вам найбільше імпонував ? Ваші враження – це також історія театру, яку Ви, як корифей, успішно творили протягом сорока років на чернігівській сцені.
– Скільки ролей ? За моїми підрахунками їх було також більше двохсот, адже я був зайнятий майже у всіх виставах театру. Я з великою вдячністю згадую режисерів В. Рудницького, С. Павлова, П. Ластівку, Л. Отрюха, В. Грипича, а також завдячую нинішньому режисеру театру В. Тимченко. Усі вони – визначні творчі особистості, які дуже багато давали мені, як актору, для створення повноцінних сценічних образів. Без режисера актор – як сліпий без поводиря, йому потрібна направляюча рука і професійна оцінка. Мені пощастило працювати з такими диригентами, як Ю. Котеленець, В. Заславський, Д. Білоус, а також останнім часом з нинішнім диригентом А. Ткачуком. Назвати усіх моїх улюблених партнерів просто неможливо, адже у кожній виставі ґрунтується окрема акторська сім’я, міцна, надійна і непорушна, і кожен член цієї сім’ї мені завжди був дорогий і необхідний, тому я до всіх партнерів у виставах ставився доброзичливо і з глибокою повагою, адже ми робили одну спільну справу, служили театральній музі і нашому дорогому глядачу, як чернігівському, так і гастрольному.

– Вам ніколи не хотілося «підрахувати», у скількох містах колишніх республік Союзу довелося побувати на гастролях? Що особливо запам’яталося?
– Ой, об’їздили ми з театром у ті часи з гастролями дуже багато, самі знаєте. Неодноразово гастролювали в Литві, Латвії, Естонії, Грузії, Осетії, Мордовії, Чувашії, Татарстані, Удмуртії, не кажучи вже про постійні гастролі по Білорусі і багатьох містах Росії, до самого Уралу. І скрізь наші вистави сприймалися «на ура», дарували море квітів і пам’ятні сувеніри. Працювали ми на гастролях напружено, з повною віддачею, по два-три місяці. Часто після репетицій їздили з концертами на творчі зустрічі на заводи і фабрики, проводили їх прямо в цехах, а вечором на базі грали великі масові вистави. А вже заключним акордом гастролей у кожному місті були великі театралізовані концерти. Пригадую, як після заключного концерту в кінці гастролей у Ризі глядачі стояли біля службового виходу живим коридором і кидали артистам під ноги квіти. Кожне місто відгукувалося про наші вистави схвальними рецензіями, запрошували приїздити ще і ще раз. Приємно, є що згадати і порадіти за рідний театр.

– Пригадайте, будь ласка, в яких важких умовах іноді доводилося грати вистави, адже бували якісь екстремальні випадки?
– Звичайно. По-перше, термінові вводи у вистави на ті чи інші ролі, коли треба за короткий час вивчити текст і зіграти роль на належному художньому рівні – це завжди екстрим, а холодні виїзні площадки, поламаний в дорозі автобус, розбиті дороги? Пригадую, приїхали ми на виїзд у село в Чернігівській області, а клуб на ремонті. Що робити? Тоді ми викосили траву біля клуба, забили стовпи, натягли «завісу», поставили меблі і стали грати виставу, але раптом почалася гроза і пішов дощ. Артисти порозкривали парасольки, під які кинулися і глядачі, особливо діти. Ось так ми і грали виставу, в обнімку з глядачами, в одній компанії, доки не закінчилася гроза. То було незабутнє враження, адже ніхто з глядачів не пішов «з поля бою», розуміючи, що з нашого боку це також був «геройський» вчинок. А повертаючись додому, ми обламалися і просиділи в автобусі в полі, холодні і голодні, до самого ранку. Всього було на моєму довгому шляху в театрі, але найбільше було щасливих і радісних миттєвостей творчості.

– Вадиме Васильовичу! Що б Ви хотіли побажати своїм колегам на майбутнє?
– Мені б хотілося, щоб нинішнє і прийдешнє покоління служителів Мельпомени взяло все краще з минулої історії театру і постійно примножувало його творчі здобутки. Не шкодуйте віддавати себе театру, адже віддане людям – то ваше багатство. Вітаю з відкриттям нового театрального сезону і бажаю усім щастя, здоров’я і добра, а виставам театру – сценічного довголіття і любові глядачів!

 

 

розмову вела Ольга Зеленська,
керівник літературно-драматургічної
частини театру, театрознавець

Поділитися...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Коментарі

Коментарів немає...

Хочете залишити коментар? Авторизуйтесь!
Придбати квиток

Авторизація